top of page

Draaiboek

Beste Deelgenoot

Wat fijn dat je vandaag aan de slag bent bij De Buurman en wilt delen in tijd en aandacht met de ander! We hopen dat je een mooie dag zult beleven in het deelcafe en creatief kunt verder bouwen aan onze gezamenlijke droom van "goede buur"!

In dit mini-draaiboek vind je een handig overzicht van de dagelijkse algemene gang van zaken, even los van je specifieke taken als vrijwilliger die dag. Bij vragen kun je op elk moment van de dag bellen met Dick op 0184-764064.

Dagindeling
 

9:00 - Opening
- 's Ochtends wordt het deelcafe in de startweken geopend door één van de bestuursleden.
- Boven liggen de schone schorten, de 'bedrijfskleding' bestaat uit (spijker-)broek + wit shirt/overhemd/trui en de schort.
- Afhankelijk van het weer : even luchten, evt licht aan en het krijtbord naar buiten
- Kijk even of de plantjes nog water nodig hebben
- Zorg dat de inrichting van het deelcafe er gezellig en schoon uit ziet
- En dan lekker aan de slag met je functie!
(functie-omschrijving en specifieke taken vind je verderop, blader door)
 

13:00 of 17:00 - Overdracht
- Probeer even 5 of 10 min voor je dienst aan te komen, zodat je kort kunt overdragen wat van belang is. 

17:00 of 20:30 - Sluiting

- Kijk je lijstje met taken van je functie even door en check of je alles gedaan hebt

- Mini-schoonmaak-rondje : zorg dat de tafeltjes, de vloer, de bar en het aanrecht schoon worden achtergelaten, en haal even een hygiënisch doekje door de wc. 
- Leeg de vuilnisbakken

- Lichten uit, deur op slot

- De sleutel wordt in de startweken opgehaald door één van de bestuursleden

Gedurende heel de dag
- Haal geregeld een lapje over de tafels bij het afruimen
- Voel je vrij om een praatje aan te knopen met de klanten, maar laat mensen die even rustig willen zitten zonder aanspraak ook lekker hun gang gaan

- Willen klanten meer weten, hebben ze een idee of willen ze meedoen? Leuk! Geef ze meer informatie, laat je eigen ervaringen eens horen en geef ze de contactgegevens (info@deelcafedebuurman.nl / 0184764064) om verder in contact te komen qua vacatures etc.
- Gesprekken vinden we mooi, maar 'roddel en achterklap' doen we bewust niet aan mee. We spreken positief over andere mensen en proberen telkens het beste in elkaar naar boven te halen, ook bij onze klanten. 
- Achter de bar ligt een logboek : schrijf hier zaken die zijn gebeurd op zodat de volgende deelgenoten weten hoe het die dag loopt. Is er een pakje bezorgd, of heeft er bijvoorbeeld iemand gevraagd naar meer info? Schrijf het op en we zorgen met zijn allen dat de communicatie goed verloopt. 

- Ontstaat er gedurende de dag een tekort aan voorraad van één of ander? Haal indien mogelijk bij de AH en pin zelf (declaraties worden binnen 2 dagen uitbetaald, dit helpt om de kas kloppend te houden). Is het product wat op is niet bij de AH te halen? Schrijf het dan op zodat we dit kunnen inkopen bij één van onze andere leveranciers.


Oftewel : probeer tijdens jouw dienst een goede buur te zijn voor de ander, en wees gerust creatief in de manieren waarop je dat wilt vormgeven. Iedereen heeft unieke kwaliteiten!
 


Roosters
Mocht je een keer niet aanwezig kunnen zijn op jouw vaste tijdstip dan is het de bedoeling dat je ruilt met één van de andere deelgenoten met dezelfde 'functie'. Buurman Barista's ruilen met Buurman Barista's en Koekenbakkers ruilen met Koekenbakkers enzovoort. Als je geruild hebt mag je dit even melden op info@deelcafedebuurman.nl zodat iedereen op de hoogte is. Kom je er niet uit om voor vervanging te zorgen? Laat dit weten, dan bepalen we in overleg of we dat dagdeel het deelcafe sluiten of dat er wellicht nog andere mogelijkheden zijn.
Probeer s.v.p. zover mogelijk van tevoren te laten wanneer er geruild wordt.

 

bottom of page